LatviskiEnglishПо-русски
Teksta izmērsSamazināt teksta izmēruPalielināt teksta izmēruLapas karte
  Meklēt
LVAS
Aktualitātes
Kinorežisoram Aloizam Brenčam – 85
2014., 4.jūnijs
Kinorežisors Aloizs Brenčs (06.06.1929.–29.10.1998.) latviešu kinomākslā sekmīgi darbojies trīs gadu desmitus, kā režisors sācis strādāt dokumentālā kino jomā, atzinību guvis aktierkino, iedibinājis detektīvfilmu žanru un kļuvis par tā spilgtāko pārstāvi, vislielāko popularitāti iemantojis ar pirmo Rīgas kinostudijā veidoto daudzsēriju spēlfilmu “Ilgais ceļš kāpās”. Atceroties Aloizu Brenču 85. jubilejas reizē un režisora ieguldījumu latviešu kinomākslā, Latvijas Nacionālā arhīva Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs piedāvā noskatīties kinožurnāla “Padomju Latvija” 1957.gada sižetu par rūpnīcas “VEF” dramatisko ansambli, kurā savas radošās biogrāfijas sākumposmā darbojies arī A.Brenčs.

Kinožurnāls “Padomju Latvija” Nr. 11, 1957.gads, montāžas režisore M.Čardiņina, LNA LVKFFDA, 1. f., 1530. l.

https://www.youtube.com/watch?v=YDhVAY6g-zU&feature=youtu.be

A.Brenča dzīves un daiļrades nozīmīgākie pieturpunkti

Aloizs Brenčs dzimis 1929.gada 6.jūnijā Rīgā. Lai gan jaunībā A.Brenčs sapņojis par operdziedātāja karjeru, tomēr 1953.gadā absolvēja Latvijas Valsts konservatorijas Teātra fakultātes režijas nodaļu un 1956.gadā pabeidza Augstākos režisoru kursus Maskavā.

Kopš 1954.gada Aloiza Brenča radošā darbība saistīta ar Rīgas kinostudiju, kur sākotnēji viņš strādāja dokumentālā kino jomā, bet 1957.gadā debitēja kā kinorežisors ar dokumentālo reportāžu “Draugu vidū”. Līdztekus darbam pie dokumentālajām filmām kā režisors veidoja arī kinožurnālus “Māksla” (kopā ar kinorežisori I.Masu veidojis šī žurnāla pirmos numurus), “Padomju Latvija”, “Sporta apskats”.

A.Brenča 1960.gadā radīto īsfilmu “Mana Rīga” kinokritiķi dēvē par pirmo simptomu Rīgas poētiskā dokumentālā kino skolas dzimšanai. Sešdesmitajos gados tapušas arī dokumentālās filmas “Tu un es”, “Gauja”, “Priekšā – Mehiko”, “Rokas un sirds”, “Rīga”, “Saulainie motīvi” un citas. Laikposmā no 1957.gada līdz 60.gadu beigām A.Brenčs uzņēma vairāk nekā 15 dokumentālo filmu un 100 kinožurnālu.

Aktierkino žanram A. Brenčs pievērsās 1964.gadā ar filmu “Rudens vēl tālu...”, ekranizējot Z. Skujiņa romānu “Kolumba mazdēli”. Nākamā spēlfilma “Kad lietus un vēji sitas logā” (1967.g., pēc A.Griguļa darba motīviem) veidota piedzīvojumu žanrā, kuram turpmāk režisors pievēršas pastiprināti, kļūstot par detektīvžanra izveidotāju un tā spilgtāko pārstāvi latviešu kino. A.Brenčs galvenokārt veidojis spraiga sižeta filmas, izmantojot dinamisku montāžu un paplašinot žanriskās robežas. Šeit jāmin spēlfilmas “24 - 25 neatgriežas” (1968.g.), “Šahs briljantu karalienei” (1973.g.) , “Gaisma tuneļa galā” (1974.g.), “Paradīzes atslēgas” (1975.g.) , “Liekam būt” (1976.g.), “Dāvanas pa telefonu” (1977.g.), “Dubultslazds” (1985.g.), “Duplets” (1992.g.) un citas. Mākslinieciski nozīmīga šajā žanrā ir filma “Liekam būt”, kas veidota sadarbībā ar rakstnieku A.Kolbergu (viņš arī vairāku citu A. Brenča filmu scenārija autors) un 1977.gadā apbalvota X Vissavienības kinofestivālā Rīgā.

Visplašāko atzinību režisors ieguva ar daudzsēriju filmu “Ilgais ceļš kāpās” (1981.g., septiņas sērijas), par kuru 1983.gadā saņēma PSRS Valsts prēmiju. Vēlāk sekoja citi lielformāta darbi – spēlfilmas “Mirāža”(1983.g.) un “Vecā jūrnieku ligzda (1989.g., pēc V.Lāča romāna “Zītaru dzimta” motīviem). A.Brenča pēdējā filma bija 1996.gadā veidotā “Anna”, kas Starptautiskajā reliģisko filmu festivālā Polijā ieguva galveno balvu.

Pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas A. Brenčs iesaistījās politiskās dzīves norisēs, divas reizes ievēlēts Rīgas Domē, iestājies par taisnīgumu un godīgumu, savu viedoklis paudis arī presē.

Latvijas Nacionālā arhīva Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs piedāvā iespēju arhīvā iepazīties ar A.Brenča veidotajām filmām un audiovizuālajiem dokumentiem par režisoru:

Aloiza Brenča veidotās filmas

Dokumentālās filmas:

· “Draugu vidū”, 1957

· “Par mieru un draudzību”, 1959

· “Mana Rīga”, 1960

· “Ja mīl”, 1961

· “Tu un es”, 1963

· “Rokas un sirds”, 1965 (arī scenārija autors)

· “Gauja”, 1965 (arī scenārija autors)

· “Priekšā – Mehiko”, 1965

· “Rīga”, 1966 (arī scenārija autors)

· “Saulainie motīvi”, 1966

· “Tronheima – Gēteborga”, 1966

· “Septembra dienās”, 1968

· “Mans vecais draugs”, 1969

Spēlfilmas:

· “Kā gulbji balti padebeši iet”, 1957 (režisora asistents)

· “Rudens vēl tālu...”, 1964

· “Kad lietus un vēji sitas logā”, 1967

· “24 – 25 neatgriežas”, 1968

· “Trīskārtējā pārbaude”, 1969

· “Pilsēta zem liepām”, 1971

· “Šahs briljantu karalienei”, 1973

· “Gaisma tuneļa galā”, 1974

· “Paradīzes atslēgas”, 1975

· “Liekam būt”, 1976

· “Dāvanas pa telefonu”, 1977

· “Rallijs”, 1978

· “Ilgais ceļš kāpās”, 1981

· “Mirāža”, 1983

· “Dubultslazds”, 1985

· “Vecā jūrnieku ligzda”, 1989

· “Depresija”, 1991

· “Duplets”, 1992

A.Brenča veidotie kinožurnāli “Padomju Latvija”, “Māksla”, “Sporta apskats”, “Pionieris” 1957.-1968. gads. Arhīva fondā pieejami vairāk nekā 100 kinožurnālu, kuru režisors ir A.Brenčs.

Audiovizuālie dokumenti par A.Brenču: kinožurnālu “Padomju Latvija”, “Māksla”, “Latvijas hronika” u.c. sižeti 1957.-1994. gads. Ieskatam daži sižeti:

· Kinematogrāfistu savienības dibināšanas kongresā, kinožurnāls “Padomju Latvija” Nr. 33, 1962.g.

· A. Brenčs tiekas ar skatītājiem pēc filmas “Kad lietus un vēji sitas logā” pirmizrādes, kinožurnāls “Padomju Latvija” Nr. 9, 1968.g.

· režisors A.Brenčs darbā pie filmas “Pilsēta zem liepām”, kinožurnāls “Karavīrs” Nr. 3, 1970.g.

· A. Brenčs darbā pie filmas “Liekam būt”, kinožurnāls “Padomju Latvija” Nr. 6, 1976.g.

· Kinorežisors A.Brenčs saņem PSRS Valsts prēmiju par filmu “Ilgais ceļš kāpās”, kinožurnāls “Padomju Latvija” Nr. 1, 1984.g.

· A.Brenčs kā Rīgas Domes deputāts sēžu zālē, kinožurnāls “Latvijas hronika” Nr. 7, 1994.g.

atpakaļatpakaļ     uz augšu uz augšu
© Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs. Izstrādātājs: SIA "Profero", 2007
Sākumlapa